צרו קשר

הבלוג

ייעוץ ניהולי

נכון, יש האטה במשק, אבל אל תמהרו לפטר עובדים

'המצב הכלכלי' הוא שם כולל למשבר בשווקים הפיננסים, לעליות מחירים ולתחזיות אינפלציה, וגם הסיבה לגל הפיטורים במשק. אבל לפני שרצים לפטר עובדים בסביבה שבה חסרות ידיים עובדות - יש 3 מהלכים אחרים שצריך לעשות

זוכרים כמה קשה היה לגייס עובדים בשנה האחרונה? חברות השקיעו בשלטי חוצות, בסרטונים עם טאלנטים יקרים ובהטבות ופינוקים לעובדים, העיקר למלא את המחסור בידיים עובדות. כעת, על רקע עליית המחירים, הקושי בגיוס כספים והניסיון לצמצם בהוצאות כדי להסתגל לסביבה המאקרו־כלכלית המשתנה – אנחנו רואים גל פיטורים, בעיקר בהייטק. עם זאת, זהו לא רק משבר בתחום הטכנולוגיה וענף ההייטק, אלא האטה בכלכלה הישראלית כולה, אשר צפויה להימשך לאורך זמן. ברגעים כאלה, הפתרון “הקל” הוא לפטר עובדים, מכיוון שהמשאב האנושי הוא גם היקר ביותר וזה שאוצר בתוכו את הכי הרבה כסף לחברה.

נכון, פיטורי עובדים אמנם יגדילו את השורה התחתונה באופן מיידי, אבל מאוד יכול להיות שהבעיה היא דווקא לא בכוח האדם, אלא באתגרים אחרים נוכח התקופה: הוצאות גבוהות מדי, שירות לא טוב, ירידה במכירות ובהכנסות או תמהיל מוצרים ושירותים שכבר לא רלוונטי. כך או כך, לפני שממהרים לפטר עובדים – ואולי להצטער על כך בעתיד – כדאי ליישם 3 פעולות התייעלות אחרות:

1. שפרו אפקטיביות ותרגמו אותה לעלייה בהכנסות
בזבוז כסף נובע מתהליכים מסורבלים שמצריכים הרבה כוח אדם ושיש בהם יותר מדי תחנות, בירוקרטיה ואישורים מיותרים שמעכבים את יציאת המוצר או השירות ללקוח. כדי להתייעל, דאגו לכך שתהליכי הליבה של החברה, אלה שמשפיעים בצורה הישירה והמשמעותית ביותר על היעדים, יבוצעו באופן ממוקד ומהיר, תוך מניעת בזבוז כסף וירידה בהכנסות. במילים אחרות, פשוט קצרו תהליכים: עברו לאון-ליין, הטמיעו דיגיטציה, וותרו על שרשרת נציגים ומנהלים בכל פנייה ותנו שירות ממוקד. כשהאינטראקציה עם הלקוח תסתיים במהירות ובמקצועיות, יתפנה לכם זמן לעסוק בעלייה בהכנסות: מכירת מוצרים, הגדלת סל הקניה ושירותים נוספים שמכניסים כסף לחברה. ככל שהתהליך יהיה מהיר יותר כך הוא יאפשר לעבור לפעולה, לשירות, למכירה ולמשימה הבאה.

מישור נוסף שמעיד על בעיית אפקטיביות הוא ירידה בהכנסות. בדקו האם היא קורית בגלל מצב השוק או מפני שהמוצר או השירות כבר לא רלוונטיים, לא איכותיים מספיק ולא בעלי ערך. ייתכן שהגיע הזמן לחדש, לשדרג או להחליף אותם ולהפנות את האנרגיה הארגונית לאפיקים מצליחים שתורמים לעלייה בהכנסות.

2. צמצמו הוצאות שלא תורמות לאסטרטגיה הארגונית
בעת משבר כלכלי חייבים לבחון מחדש את כל ההוצאות, ולא לבזבז כסף על הוצאות שאינן תורמות לאסטרטגיה הארגונית או לליבת הפעילות. חשבו מהם האתגרים שעומדים בפניכם כעת, ובדקו האם כל סעיפי ההוצאות באמת הכרחיים ואקטואליים. בחברות רבות פשוט מעבירים סעיפים תקציביים קבועים משנה לשנה באופן אוטומטי, אבל יותר נכון להפחית משמעותית – ואפילו להפסיק לגמרי – תקצוב של הוצאות מסוימות באופן זמני, אם הן אינן חיוניות לליבת הפעילות של החברה וליעדיה.

שימו לב שההוצאה הגדולה ביותר או הכי בולטת לעין אינה בהכרח זו שממנה יגיע הצמצום, וגודל ההוצאה אינו השיקול המרכזי, אלא ההתאמה לאתגרים של החברה.

3. השקיעו בשימור לקוחות באמצעות שירות ממוקד
השקעה בשימור לקוחות מייצרת התייעלות בזכות יציבות ולקוחות עוגן שמספקים הכנסה קבועה, לכן השקעה בשירות, בשימור לקוחות ובמכירה אפקטיבית הם הבסיס להגדלת הכנסות. כאשר השירות טוב וממוקד – החברה לא חווה עומס ובזבוז יתר, הלקוחות מעוניינים לקנות עוד, קל יותר לשמר לקוחות והחברה יכולה לעסוק בהגדלת המכירות. כאשר השירות לא טוב בגלל קיצוצים בנותני שירות, התהליכים מתארכים והופכים לבזבזניים והחברה חווה נטישת לקוחות.

זכרו ששירות מצוין הוא השקעה שמתורגמת לעלייה בהכנסות ובאפקטיביות ארגונית בזכות קיצור תהליכים והפניית האנרגיה להגדלת המכירות ללקוחות המרוצים.

כן, אפשר גם לפטר עובדים אם צריך
פיטורי עובדים הוא צעד לגיטימי ומאוד יכול להיות שזה באמת מה שהחברה צריכה אם יש בה עודף תקנים, אבטלה סמויה, כוח אדם מיותר או חוסר ניצול משאבים. אבל פיטורים רק לשם חסכון בכסף פוגעים בהון האנושי וקשה לתקן אותם בהמשך. אם החלטתם לפטר עובדים, חשוב לעשות זאת בקפידה ובאופן מושכל, לאחר ביצוע ניתוח מדויק של תמהיל העיסוקים של החברה, תרגום מצבת העובדים לתרומה לעמידה ביעדים ואיתור המקומות הספציפיים בהם ניתן לצמצם את כוח האדם. שימו לב שכאשר הפיטורים לא נעשים מתוך שיקולים עניינים או בעזרת כלים מקצועיים, בחלק מהמקרים בסוף יפוטרו דווקא העובדים שתורמים יותר לחברה.

לסיכום, בחירה בפיטורים ללא יישום פעולות התייעלות אחרות תפגע בחברה בטווח הבינוני והארוך. אתם תמצאו את עצמכם שוב במצב דומה גם מפני שמקור הבעיה האמיתי לא טופל וגם משום שתמיד יש תופעה טבעית של חזרת עובדים, ובסופו של דבר כל התקנים שקוצצו יאוישו מחדש.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו