צרו קשר

הבלוג

תכנון

דווקא עכשיו מסתכלים על העתיד

אנו עומדים בפני שנה חדשה, וכמדי שנה זהו זמן לסיכומים ולקבלת החלטות. החדשות הרעות הן שכל המגמות מצביעות על כך שהשוק נכנס למיתון. התייקרות עלויות המימון על רקע הריביות העולות, יחד עם הנסיקה בתשומות הבנייה, משפיעות באופן משמעותי וישיר על שוק הנדל”ן, מפחיתות רכישות והשקעות ומאטות את השוק. אבל החדשות הטובות הן שדווקא עולם התכנון יכול להסתכל על תקופת ההאטה והקיפאון הזו כעל הזדמנות: שנת 2023 היא יריית הפתיחה למיקוד תשומת הלב בסגירת פערים בעולם התשתיות הלאומיות שנמצאות כיום מאחור, ולא עומדות בקצב.

אם בשנים האחרונות השקיעו מוסדות התכנון הארציים באישור תוכניות רבות של יחידות דיור, עכשיו זו העת להשקיע את אותן תשומות, מחשבות והתייחסות גם לתשתיות שתומכות בגידול ובצמיחה של יחידות הדיור. לצד תשתיות שמובן מאליו שצריך לטפל בהן ולקדם אותן, ישנה גם קשת רחבה מאוד של פתרונות תשתית שחשוב לשים בסדר עדיפות גבוה לטיפול וקידום. כך שבנוסף לתשתיות ברמה השכונתית (דוגמת בתי ספר, גני ילדים או כבישים), חובה לקדם גם את אלה המטרופוליניות, כמו תשתיות תחבורה, תשתיות איגום (מאגרי השהייה), מתקני טיהור שפכים, תשתיות אנרגיה ואפילו תשתיות לקבורה. בתי הקברות מלאים עד אפס מקום, ובאזורים רבים בארץ אין עתודות קרקע לבתי עלמין, ולמרות שהדבר הכרחי – מדינת ישראל טרם נתנה דעתה לפתרון בעיית הקבורה, במיוחד באזור המרכז.

החדשות הטובות הן שדווקא עולם התכנון יכול להסתכל על תקופת ההאטה והקיפאון הזו כעל הזדמנות: שנת 2023 היא יריית הפתיחה למיקוד תשומת הלב בסגירת פערים בעולם התשתיות הלאומיות שנמצאות כיום מאחור, ולא עומדות בקצב.

את השנה הקרובה ואת זו שתבוא אחריה יש למקד בהכנת תוכניות לתשתיות לעשורים הבאים. ישראל קפאה על השמרים ביישום מיזמי תשתיות, והיא נדרשת לסגור את הפערים בין הצרכים הקיימים והעתידיים לבין התשתיות הנוכחיות. כולנו מרגישים את הפערים הללו, בעיקר בכבישים , וחלון ההזדמנויות שנוצר עכשיו הוא הזמן לחשוב ולבחון מה יהיה בעתיד, לפנות תקציבים ולעסוק בפיתוח תוכניות מטרופוליניות לתשתיות אשר יציעו את הפתרונות הדרושים ויתאימו אותם לביקושים ולצרכים המשתנים.

מגמה בוערת נוספת שעומדת כעת על הפרק היא ההתחדשות העירונית, ויתכן שממש עכשיו אנו נמצאים בנקודת אל־חזור בשימוש בקרקעות לפיתוח. על אף שכושר הקנייה פחת – וכנראה שיוסיף לרדת בעקבות המיתון הכלכלי – הביקוש לדירות תמיד קיים. ישנן תוכניות רבות לבנייה בקרקעות חדשות שבאות על חשבון שטחים פתוחים וחקלאיים, אך לפני שמפנים את המשאבים לאותן קרקעות, מלאי יחידות הדיור צריך לתת מענה להתחדשות עירונית, ולכן נדרש ראשית לנצל את המרקמים הקיימים ואת הקיבולת המקסימלית שניתן לייצר בשטחים עירוניים.

במקום לפנות לפתרונות הקלים, יש להידרש לפתרונות הנכונים. בשנה הקרובה אנו חייבים למקד את עיקר תשומת הלב והמשאבים דווקא בפרויקטים של התחדשות עירונית מתוך המלאי שזמין ונגיש היום, אשר ניתן לממש כבר מחר בבוקר. דרכו אפשר לייצר את האיכויות האורבניות ולהגשים גם את היעדים של תמ”א 35, התוכנית הארצית שמגדירה את יעדי הצפיפות בערים.

המדינה צריכה לתת דגש לניצול המלאי התכנוני בתוך הערים, לעודד יותר מימושים ולחשוב קדימה על ניצול מקסימלי של אזורים הסמוכים לתחנות מטרו גדולות. הגברת הצפיפות תביא לעלייה בביקוש ובשימוש בתשתיות שכונתיות ובתחבורה ציבורית, וכך ניתן יהיה ליהנות מכל האיכויות של עיר צפופה. לעומת זאת, כאשר ממשיכים לפתח שטחים חדשים, מעודדים את ההתפזרות על פני השטח, במקום לשמור על אותם שטחים לטובת הטבע, החקלאות ובעלי החיים, ובעקיפין גם לטובתנו, בני האדם. בואו נשמור על השטחים הפתוחים ועל עתודות הקרקע לדורות הבאים.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו